Omavalvontasuunnitelma
SISÄLTÖ
1. PALVELUNTUOTTAJAA KOSKEVAT TIEDOT
2. TOIMINTA-AJATUS, ARVOT JA TOIMINTAPERIAATTEET
3. RISKIENHALLINTA
4. OMAVALVONTASUUNNITELMAN LAATIMINEN
5. ASIAKKAAN ASEMA JA OIKEUDET
6. PALVELUN SISÄLLÖN OMAVALVONTA
7. ASIAKASTURVALLISUUS
8. ASIAKASTIETOJEN KÄSITTELY
9. YHTEYSTIEDOT
1. PALVELUNTUOTTAJAA KOSKEVAT TIEDOT
Yksityinen palveluntuottaja: AP-mökkipalvelut Oy, aputoiminimi AP-kotiapu.
Noitiniementie 48, 93600 Kuusamo
Y-Tunnus: 2948013-2
Palvelumuoto: Siivous- ja kotiapupalvelut.
Yhteystiedot: Anu Parkkisenniemi, 0407298538, Aki Tauriainen, 0400245707
apmokkipalvelut@gmail.com
Aluehallintoviraston ja kaupungin myöntämä lupa:
Sosiaalisin perustein tuotettava arvonlisäveroton palvelu v.2025
2. TOIMINTA-AJATUS, ARVOT JA PERIAATTEET
Toimintakyvyn laskiessa, esimerkiksi iän tai kehitysvamman vuoksi, on oikeus saada yksityisen sosiaalihuollon arvonlisäverottomia palveluita. Palveluihin kuuluu siivouspalvelu ja kodin askareiden tekeminen joita yrityksemme tarjoaa. Jokaiselle uudelle vakituiselle asiakkaalle tehdään sopimus ja työohje. Työohjeessa otamme huomioon asiakkaan ja läheisten toiveet. Kohteissa käy aina samat työntekijät, jotta käynti olisi asiakkaalle tuttua ja turvallista.
Olemme luotettavia, kunnioitamme asiakkaan yksityisyyttä ja panostamme työnlaatuun.
3. RISKIENHALLINTA
Jokaiselle uudelle vakituiselle asiakkaalle tehdään arviokäynti, jossa käydään läpi palvelun tavoitteet,
asiakkaan toiveet, työlista ja palvelusopimus. Muutoksista tiedotetaan aina henkilökohtaisesti.
Riskien tunnistaminen toteutetaan henkilökunnan yhteistyönä. Työ toteutetaan järjestelmällisesti niin, etteivät työvälineet aiheuta kompastumisvaaraa asiakkaalle tai työntekijälle.
Jokaisen työntekijän on ilmoitettava työnjohdolle havaitut riskit, poikkeamat sekä vaaratilanteet.
Henkilökunta ei saa kiivetä liian korkealle. Siivous- ja kotiaputyöt tulee suorittaa turvallisesti aiheuttamatta vaaratilanteita kenellekään. Havaitut epäkohdat ja laatupoikkeamat käydään asiakkaan kanssa yhdessä läpi ja ne korjataan mahdollisimman pikaisesti. Asiakkaan tulee ilmoittaa, jos asunnossa on jo valmiiksi viallisia esineitä, jotka saattavat hajota, jos niitä siirretään.
Kaikki läheltä piti -tilanteet käydään läpi asiakkaan/omaisten kanssa. Lisäksi mietitään aina miten jatkossa vastaavat tapahtumat voidaan ehkäistä. Tilanteen sattuessa tapahtunut dokumentoidaan kirjallisesti ja mietitään yhdessä, miten epäkohta/riski saadaan poistettua, ja miten toimintaa voidaan muuttaa niin, että se ei enää uusiudu.
4. OMAVALVONTASUUNNITELMAN LAATIMINEN
Omavalvonnan suunnitteluun on osallistunut yrityksen vastaavat: Anu Parkkisenniemi ja Aki Tauriainen.
Päivitämme omavalvontasuunnitelmaa säännöllisin väliajoin. Vähintään kerran vuodessa.
5. ASIAKKAAN ASEMA JA OIKEUDET
Käymme asiakkaan ja/tai hänen omaistensa kanssa läpi asiakkaan palvelutarpeen ja täytämme yhdessä työlistan, jotta kaikki toivotut työt tulee tehtyä. Sopimus tehdään aina kirjallisesti kahtena kappaleena ja sitä päivitetään tarvittaessa. Työntekijät perehdytetään huolellisesti työtehtäviinsä.
AP-kotiapu kunnioittaa asiakkaan yksityisyyttä, toimii eettisten periaatteiden mukaisesti ja noudattaa
vaitiolovelvollisuutta. Pyrimme siihen että asiakkaan luona käy samat tutut henkilöt.
AP-kotiapu on aina ajantasalla asiakkaiden palvelukäynneistä ja pyrimme kehittämään jatkuvasti
palvelutoimintaamme.
Mikäli asiakas on tyytymätön palvelunlaatuun, niin palautteen voi antaa heti työntekijän mukaan käynnin yhteydessä tai laittaa sähköpostia osoitteeseen apmokkipalvelut@gmail.com. Asia käsitellään
heti henkilökunnan kanssa ja palautteen myötä kehitämme toimintatapaamme.
Haluamme säilyttää luottamuksen ja hyvän asiakassuhteen.
6. PALVELUN SISÄLLÖN OMAVALVONTA
Siivous- sekä kotiaputyön laadusta vastaavat yrityksen johtohenkilöt: Anu Parkkisenniemi ja Aki Tauriainen. AP-kotiapu käyttää aina puhtaita työvälineitä. Otamme huomioon asiakkaan tarpeet ja olemme joustavia, mikäli asiakas haluaa käytettävän omia siivousvälineitään tai allergiaystävällisiäpesuaineita. Asiakkaan pyynnöstä käytämme kasvomaskeja,automaationa emme niitä käytä.
Tulemme asiakkaan luokse terveinä. Siivouksen lisäksi asiakas saa sosiaalista kanssakäymistä. Pitkä asiakassuhde takaa tuttujen siistijöiden säännöllisen vierailun.
7. ASIAKASTURVALLISUUS
Asiakkaiden luona vieraillessa huolehdimme turvallisuudesta niin, ettei työvälineet aiheuta kompastumisvaaraa, ja että työvälineet/työasut ovat aina siistit. Lähtiessä varmistamme, että ovet
menevät lukkoon. Asiakkaiden avaimet säilytämme hyvässä tallessa.
Jos asiakas saa äkillisen sairaskohtauksen, niin soitamme välittömästi hätäkeskukseen, sitten
olemme yhteydessä omaisiin. Jos havaitsemme asiakkaan, jolla ei ole omaisia, joutuneen kaltoin
kohdelluksi/toimintakyky on heikentynyt, niin otamme yhteyttä asiakkaan oman kunnan
seniorineuvontaan tai vammaisneuvontaan ja kerromme huolemme sinne.
Siistijöiden säännöllinen vierailu lisää asiakkaiden ja omaisten turvaa.
8. ASIAKASTIETOJEN KÄSITTELY
Työntekijöitä muistutetaan vaitiolovelvollisuudesta.
Vastuuhenkilöinä toimii Anu Parkkisenniemi 0407298538 ja Aki Tauriainen 0400245707
Asiakkaiden henkilötiedot ovat suojattuja. Vain esimiehillä on lupa käsitellä niitä.
Kuusamossa 7.5.2025
Anu Parkkisenniemi
Toimitusjohtaja